Doelen in het schoolplan
Wij richten ons op doorgaande leerlijnen en didactiek van de basisvakken rekenen en (begrijpend) lezen. Vervolgens gaan we verdiepen, borgen en verbreden. Dit alles vanuit een professionele cultuur met mogelijkheden voor individuele ontwikkeling. Samenwerking met ouders, kinderen, andere scholen en externe partners is belangrijk om ook in de toekomst van meerwaarde te kunnen zijn. Boven dit alles hangt een richtinggevende missie en visie op welbevinden en betrokkenheid (relatie, competentie en autonomie). Wij werken voortdurend aan verbetering van ons onderwijs. Hiervoor gebruiken wij data vanuit het tevredenheidsonderzoek (leerlingen en ouders), resultaten van het IEP leerlingvolgsysteem en gesprekken met ouders en kinderen (o.a. oudercafés). Aan de hand van de speerpunten van stichting Surplus en eisen vanuit de onderwijsinspectie maken we jaarlijks een schooljaarplan. Afspraken rondom werkwijze, organisatie en vakspecifieke aanpak worden vastgelegd in kwaliteitskaarten.
Het schooljaar 2024-2025 gaan wij gebruiken om vanuit onze visie de volgende stappen te maken:
• Versterken van de vaardigheden van de leerkracht als didactisch en pedagogisch professional (instructie volgens EDI-model, opstellen en aanbieden van een beredeneerd aanbod voor alle kinderen, kennis van de leerlijnen en vakkennis verbreden door het werken in leerteams) • Versterken van het rekenonderwijs vanuit onze visie op welbevinden en betrokkenheid en onze visie op leren (doorgaande leerlijn rekenen, rekendidactiek, vroegtijdig signaleren en het omzetten van didactiek en kennis naar de praktijk ofwel een rijke rekenomgeving creëren met ambitieuze doelen voor alle kinderen); • Verbeteren van de lees- en taalresultaten, vergroten van de leesmotivatie en inzetten op gelijke onderwijskansen van kinderen (waaronder een klas met extra taalondersteuning voor jonge kinderen, het uitbreiden van de samenwerking met de bibliotheek, verbeteren van de leesdidactiek en het borgen van betekenisvolle taal- en leesactiviteiten vanuit de thema's in de groepen 1 tot en met 4); • Actualiseren van een ontwikkelingsgerichte visie op leren en ontwikkelen in het Kindcentrum die is uitgewerkt in een lerende school; • Implementeren van een gezamenlijke zorg- en ondersteuningsstructuur binnen het Kindcentrum waarbij alle partijen (GGD, SMW, gemeente en wijkteam, Jongerenwerk) interdisciplinair samenwerken; • Borgen van de schoolregels en -afspraken vanuit de schoolbrede aanpak Positive Behavior Support (PBS). Vanuit dit morele kader wordt een methodiek sociaal-emotionele ontwikkeling gekozen die ons pedagogisch klimaat versterkt. Specifiek voor burgerschap richten wij ons op de volgende doelen: • School werkt aan houdingen, vaardigheden, kennis en inzichten op de gebieden democratie en identiteit.
Specifiek voor IKC De Kroon geldt voor het het schooljaar 2024-2025:
In de thema's wereldoriëntatie en de methodiek sociaal-emotionele ontwikkeling komen de specifieke doelen/ leerlijn burgerschap van het SLO terug. Dit alles doen we vanuit een lerende cultuur waarin iedereen een onderzoekende houding heeft, fouten mag maken, mag experimenteren en leert en samenwerkt in ontwikkelteams. |